Trenurile de marfă din Teleorman au fost vândute la fier vechi! Procurorii DIICOT fac percheziții

Trenurile de marfă din județul Telorman au ajuns la fier vechi. Procurorii DIICOT au intrat pe fir și deja au întocmit un dosar în acest sens. Ei au organizat mai multe percheziții în țară, dar și în județul Teleorman.

Percheziții la CFR Marfa, în județul Teleorman, dar și în alte județe într-un dosar privind vânzarea de vagoane de tren la fier vechi. Potrivit procurorilor, prejudiciul creat se ridică la suma de peste 6 milioane euro.

63 de percheziții au fost efectuate în această dimineață pe raza municipiului București și a județelor Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmboviţa, în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracțional organizat, format din 40 de suspecți, specializat în săvârşirea infracţiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave,fals intelectual şi uz de fals.

Procurorii au suspiciunea că în cursul anului 2016, la nivelul unei societăți de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport.

Potrivit procurorilor, ”membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară”.

S-a constatat că, deși oferta de vânzare inițiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menționat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.

Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”.

Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este în sumă de 6.313.748,52 euro.

C. DUMITRACHE