Teleormănenii pot legaliza acte internaţionale mult mai uşor
Judeţul Teleorman se aliniază standardelor mondiale şi implementează sistemul interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei. Implementarea proiectului se va încheia în luna noiembrie a anului viitor. Potrivit subprefectului judeţului Teleorman, Carmen Dan, cea care a prezentat acest proiect în cadrul unei dezbateri, se urmăreşte crearea şi utilizarea unui portal web.
Convenţia de la Haga din 5 octombrie 1961, la care România a aderat în anul 2001, suprimează cerinţa supralegalizării actelor oficiale străine. Înainte de aderarea la Convenţie, pentru recunoaşterea în străinătate a actelor româneşti era nevoie de o procedură complicată, legalizarea actelor făcându-se doar prin consulatele ţărilor pentru care se dorea recunoaşterea, cu viza prealabilă a Ministerelor de Externe şi Justiţiei din România.
Apostilarea a simplificat foarte mult această procedură şi constă în aplicarea unei ştampile (apostila de la Haga) pe documente pentru a le autentifica originalitatea sau conformitatea cu originalul, precum şi legalitatea.
Procedura de apostilare/supralegalizare a fost transferată în 2004 în competenţa Prefecturilor şi Curţilor de Apel, iar din 2005 Curţile de Apel au fost înlocuite de Tribunale.
Birourile Apostilă organizate în cadrul Instituţiilor Prefectului eliberează apostila pentru acte oficiale administrative emise de autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, precum şi alte organe de autoritate administrativă din România, care organizează o activitate de interes public în cadrul unor competenţe stabilite prin lege.
Pentru că sistemul clasic nu mai făcea faţă avalanşei de solicitări, 10 milioane de apostile fiind eliberate anual la nivel global şi 120.000 eliberate anual de Instituţiile Prefectului în România, Conferinţa de Drept Internaţional Privat şi Asociaţia Naţională a Notarilor din SUA, împreună cu unui program pilot două componente: registrul electronic – e-Registru şi apostila electronică – e-Apostilă.
În prezent, 18 state au implementat una sau ambele componente, iar Ministerul Afacerilor Interne din România urmăreşte implementarea în prima etapă a sistemului e-Registru pentru apostilele eliberate de Instituţia Prefectului.
Implementarea unui astfel de sistem va rezolva o serie de probleme apărute de-a lungul anilor în utilizarea sistemului clasic, permiţând verificarea rapidă a existenţei şi conformităţii apostilei, evitarea falsurilor, eliminarea erorilor umane şi nu în ultimul rând creşterea eficienţei Birourilor apostilă din cadrul prefecturilor.
Claudiu DUMITRACHE