Studiu: Două treimi dintre elevii din mediul rural sunt puși să muncească și nu mai au timp sau energie pentru școală

Cel mai recent studiu al Fundației World Vision România arată că mulți elevi din satele României sunt implicați în activități lucrative și nu mai au timp sau energie pentru școală în timp ce alții nu primesc niciun fel de sprijin acasă când vine vorba de lecții sau teme.

Potrivit studiului “Bunăstarea copiilor din mediul rural”, 2024 al Fundației World Vision România, aproape două treimi dintre copiii de vârstă școlară din mediul rural, mai exact 62%, sunt implicați în activități lucrative. De multe ori, acești copii muncesc în gospodărie, au grijă de frații mai mici sau chiar contribuie la venitul familiei. În loc să își dedice timpul studiului, sunt nevoiți să împartă responsabilități de adulți, ceea ce le limitează drastic șansele la educație și dezvoltare pe termen lung.

Nici în privința sprijinului acordat acasă, datele nu sunt mai bune. Potrivit studiului, 2 din 10 copii, adică 19%, nu sunt ajutați niciodată la teme. În lipsa unui adult sau a unei persoane care să le explice ce nu înțeleg, acești elevi rămân în urmă încă din clasele primare, iar decalajele se adâncesc pe măsură ce înaintează în școală.

În acest context, se relevă o realitate îngrijorătoare: 4 din 10 copii de gimnaziu, adică 41%, nu își doresc să continue studiile la liceu. Mulți dintre ei preferă să se angajeze cât mai repede sau să urmeze un curs de calificare, în speranța că vor putea contribui la venitul familiei. Astfel, educația devine o opțiune secundară, nu o prioritate, iar șansele de reușită pe termen lung scad drastic.

Astfel pentru reducerea abandonului școlar și sprijinirea copiilor din comunitățile vulnerabile să își continue educația și să își atingă potențialul, World Vision România a anunțat lansarea unui nou parteneriat strategic cu Fundația Dacia pentru România, de la începutul anului 2025.

Fundația Dacia pentru România a înțeles importanța investiției pe termen lung în educația tinerilor din mediul rural, acest demers fiind în concordanță cu viziunea sa de a contribui la o Românie care își recunoaște și își valorifică potențialul uman.

Dana PĂUNE

Despre autor