Schimb de bune practici pe problema abandonului școlar în Lituania

În perioada 23-27 octombrie 2017 s-a desfășurat la Kaunas, Lituania cea de-a doua reuniune transnațională a proiectului ”EARLY WARNING, EARLY SOLUTION”, în cadrul Programului Erasmus+, Acțiunea Cheie 2, parteneriate strategice pentru susținerea schimbului de bune practici în domeniul școlar, proiecte doar între școli având numărul de referință 2016-1-TR01-KA219-034391-4.

Proiectul are loc în perioada 01.09.2016 – 31.08.2018 și este finanțat cu sprijinul Uniunii Europene prin Programul Erasmus+.

Tema proiectului: Sprijinirea școlilor pentru a combate abandonul școlar timpuriu (Early School Leaving – ESL) iar Școlile partenere sunt din Turcia, Portugalia, Lituania și România.

LANSAREA PROIECTULUI „EARLY WARNING, EARLY SOLUTION” a avut loc, în luna noiembrie a anului 2016, la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” Roșiorii de Vede. În cadrul acestei reuniuni au fost prezentate echipele de lucru din fiecare țară, au fost distribuite sarcinile între parteneri și a fost stabilit planul de lucru al proiectului pentru primul an de implementare.

În cadrul reuniunii din Kaunas, Lituania au fost reamintite și consolidate obiectivele specifice ale proiectului EWES, acelea de a defini sisteme de avertizare timpurie, de a crea conștientizare și de a împărtăși cele mai bune practici, în scopul de a reduce abandonul școlar timpuriu.

Având în vedere că parteneriatul intenționează să raporteze soluții eficiente la problema ESL atât pentru organizațiile partenere, cât și pentru toate părțile interesate la nivel european, în această reuniune au fost analizate bunele practici, au fost făcute cunoscute și au fost create experimente pentru a transfera aceste practici dintr-o cultură de învățare în alta, cu scopul de a ajuta instituțiile de învățământ / profesorii pentru a răspunde nevoilor variabile ale grupurilor de elevi eterogene.

Programul propus de partenerii din Lituania a fost foarte atractiv, interesant și divers. Au fost prezentate cercetările de specialitate, au fost planificați următorii pași ai proiectului. De asemenea, au fost organizate vizite ale unor centre istorice și culturale de mare interes, au fost formate ateliere de lucru, iar un moment de maxim interes a fost reprezentat de vizita la Școala Vocațională din Kaunas.

A fost abordată și posibilitatea continuării proiectului prin câteva repere foarte interesante:

Înființarea unui sistem național digitalizat de prevenire a abandonui școlar timpuriu EWS

Implicarea tinerilor într-un viitor proiect

În cadrul acestei reuniuni transnaționale au fost fixate și câteva obiective foarte importante în acord cu finalitățile inițiale ale proiectului. De exemplu, fiecare partener va realiza un poster care va conține un mesaj potrivit în acord cu cei zece predictori ai abandonului școlar. Posterul va fi atât în limba engleză, cât și în limba națională. Pentru Colegiul Tehnic Anghel Saligny au fost propuși următorii predictori:

Motive economice – disponibilitatea elevului de a accepta locuri de muncă slab calificate

Cultură școlară pentru rezultate mai bune la examene

Termenul limită pentru efectuarea acestei activități a fost stabilit pentru întâlnirea din Portugalia 7-11 mai 2017.

Un alt obiectiv central este realizarea profilului psihologic al elevului care părăsește timpuriu școala, iar termenul limită este întâlnirea din Turcia 12-16 iulie 2018.

Așadar, această a doua reuniune s-a axat pe schimbul de bune practici între parteneri, pe găsirea unor soluții eficiente la problema ESL și a contribuit din plin la atingerea scopului principal: de a ajuta instituțiile de învățământ, de a ajuta profesorii pentru a răspunde nevoilor variabile ale grupurilor eterogene de elevi

Informațiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusiva a autorului, iar A.N.P.C.D.E.F.P și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.

Prof. Dragnea Adrian Cătălin

Colegiul Tehnic ”Anghel Saligny”