Sărăcia creşte abandonul şcolar şi analfabetismul
Sărăcia se vede şi în sistemul de învăţământ teleormănean. 88 de elevi care au reuşit să promoveze examenul de evaluare naţională au rămas acasă pentru că părinţii n-au avut bani să-i trimită la liceu.
Suntem cel mai sărac judeţ din ţară, iar asta se vede nu doar în statistici, ci şi în nivelul de trai şi educaţie. Tot mai mulţi părinţi decid să nu-şi trimită copiii la şcoală pentru că n-au posibilitatea financiară să le asigure strictul necesar de rechizite. Aceştia spun că nu au cu ce să îi îmbrace sau că pur şi simplu trebuie să-i pună pe micuţi la muncă pentru a aduce un ban în casă.
Potrivit Inspectorului Şcolar General, Valeria Gherghe, în judeţul nostru, în anul şcolar trecut au existat 88 de elevi care au abandonat şcoala din lipsa banilor. Toţi promovaseră evaluarea naţională, dar situaţia financiară precară a părinţilor a făcut ca aceştia să nu se poată duce la liceu.
“Diminuarea interesului sau a capacităţii familiei de a susţine pregătirea şcolară a copiilor este o problemă majoră cu care se confruntă sistemul de învăţământ teleormănean. Avem 88 de elevi care au luat evaluarea naţională şi care nu s-au înscris în anul I de liceu pentru că părinţii nu au bani să-i ţină la şcoală”, a declarat Valeria Gherghe.
Această situaţie este cu adevărat alarmantă, iar sociologii avertizează că lipsa banilor şi a unui trai decent echivalează cu un nivel de studii scăzut. Mai mult decât atât, problemele se agravează de la o generaţie la alta. Adică nu sunt compromise doar şansele în viaţă ale copiilor care abandonează acum şcoala, ci şi ale urmaşilor pe care-i vor avea aceştia în viitor.
Nici la nivel naţional situaţia nu este mai roz şi asta deoarece abandonul şcolar atinge rata de 20 la sută, cu mult peste media statelor Uniunii Europene care înregistrează un procent mediu de aproximativ 14 la sută.
În aceste condiţii, nici nu este de mirare că un raport al Comisiei Europene arată că fiecare al 17-lea român este analfabet. Cele mai multe cazuri de abandon şcolar provin din rândurile elevilor din mediul rural, acolo unde părinţii au mai multă nevoie de copii la câmp şi sunt mai preocupaţi de ceea ce vor pune pe masă sau consideră că odraslele trebuie mai degrabă să muncească decât să înveţe carte.
Principala măsură luată de profesorii teleormăneni pentru reducerea abandonului şcolar este monitorizarea absenţelor pe clase şi discipline zilnic, prin intermediul profesorilor de serviciu.
Claudiu DUMITRACHE