Peste jumătate dintre părinți consideră că impactul smartphone-ului asupra copiilor este negativ
În contextul noilor prevederi legate de limitarea utilizării în școli a telefoanelor mobile, Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie a realizat un sondaj, evaluând astfel modul în care elevii utilizează aceste dispozitive.
Jumătate dintre părinți (50%) cred că vârsta optimă pentru ca un copil să aibă propriul telefon mobil este situată între 12 și 15 ani. 14% cred că telefonul este potrivit și pentru copiii de 9 ani sau mai puțin, unul din cinci părinți indică intervalul 10-11 ani, iar unul din 10 optează pentru vârsta de peste 16 ani.
Peste trei sferturi dintre copiii școlari din România au telefon propriu, 65% dețin un smartphone, iar 13% telefon mobil simplu. Au smartphone în proporții mai ridicate elevii din gimnaziu, liceenii și cei din sudul țării.
Unul din trei părinți spune despre copilul său că acesta folosește smartphone-ul cel mult 1-2 ore, în fiecare zi, un procent similar spune că telefonul este folosit 3-4 ore zilnic, iar 8% spun că ai lor copii își verifică telefonul constant.
Dintre părinții ai căror copii nu au încă un telefon mobil propriu, cei mai mulți spun că aceștia sunt încă prea mici (25%), 20% sunt de părere că nu au nevoie, iar 10% recunosc că ei, părinții, nu sunt de acord cu acest lucru. 9% dintre părinți sunt de părere că telefonul mobil creează dependență și un procent similar spune că motivul pentru care copilul nu are un telefon este legat de riscurile existente în mediul online și de dezinformare.
Comunicarea cu prietenii, familia și colegii este cel mai menționat scop pentru care copiii școlari folosesc telefonul mobil, afirmă 62% dintre părinți. Alte scopuri sunt: căutarea informațiilor pentru școală (35%), joaca (33%) sau urmărirea de conținut postat de alți utilizatori (20%).
Peste jumătate (58%) dintre elevii care au un telefon mobil au avut în anul școlar anterior dispozitivul cu ei, la școală.
Mai mult de jumătate (57%) dintre elevii școlari au conturi pe rețele sociale, spun părinții lor. Facebook (62%), Instagram (61%), WhatsApp (52%) și TikTok (51%) sunt în topul rețelelor utilizate.
45% dintre părinții elevilor care au smartphone spun că discută constant cu copiii lor despre conținutul pe care aceștia îl urmăresc pe internet. 29% fac acest lucru destul de des, 16% vorbesc doar uneori, iar 7% doar în situații excepționale. 2% nu discută deloc cu copiii lor despre acest aspect.
În același timp, puțin peste o treime (37%) dintre părinți spun că folosesc aplicații de control parental pentru a urmări modul în care copilul utilizează telefonul mobil.
Peste jumătate (59%) dintre părinții elevilor care dețin un smartphone sunt de părere că utilizarea acestui dispozitiv are un impact mai degrabă negativ asupra copiilor, în timp ce unul din trei părinți este de părere că impactul este mai degrabă pozitiv.
Telefonul mobil a devenit un surogat al familiei și al prietenilor, iar folosirea excesivă a acestuia avea efecte nocive asupra dezvoltării normale a copilului. Dependența copilului de telefonul mobil poate restrânge vocabularul copilului și capacitatea lui de comunicare verbală, nonverbală și paraverbală.
Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) este un think tank independent care se ocupă cu studiul unor teme de actualitate în România şi nu numai, cercetările realizate şi strategiile elaborate având ca scop optimizarea unor dimensiuni dintre cele mai diverse ale societății.
Pavel ACHIM