Pasiunile tinerilor: piţipoancele, maneliştii, alcoolul şi sexul

Bianca Drăguşanu, Sânziana Buruiană, Daniela Crudu, Loredana Chivu, Simona Traşcă, Mădălina Pamfile, Denisa Nechifor, Leo de la Strehaia, Florin Salam, Cătălin Botezatu, Stelian Ogică, Bogdan Vlădău sunt doar câteva dintre “vedetele” româneşti, tocmai “bune” de urmat în viaţă. Iar un studiu recent relevă faptul că aproximativ 40 la sută dintre modelele tinerilor români sunt “vedete” de televiziune şi doar 1,2 la sută oameni de cultură.
„Vedetele” din tabloide sunt preferatele tinerilor români. Tot mai multe puştoaice de generală sau de liceu speră la o pereche de silicoane cât mai mari pentru a ajunge repede în lumina reflectoarelor. Elevele de liceu sunt tot mai lipsite de inhibiţii, iar pentru „celebritate” se dezgolesc de bună voie pentru a apărea la pagina 5 a tabloidelor, alături de “vedetele” care le-au inspirat.
Dacă până acum câţiva ani anumite comportamente sau ţinute erau „interzise”, acum nu trebuie decât să deschidem televizorul pentru a le vedea. De la reclame, la ciocolată, cafea, care au un evident mesaj şi chiar conţinut erotic, la talk show-uri unde se discută subiecte ce îi fac pe mulţi adulţi să roşească, în vreme ce copiii, adolescenţii sunt deja obişnuiţi cu ele.
Virginitatea este laşitate, nu puritate
Când vine vorba despre relaţiile sexuale situaţia este chiar înfiorătoare. Potrivit unui studiu al Asociaţiei Române pentru Promovarea Sănătăţii, vârsta medie la care adolescenţii din România îşi încep viaţa sexuală este de 16-17 ani. Şi asta nu e tot. Acelaşi studiu a mai scos la iveală şi faptul că 16 la sută dintre tinerii intervievaţi au făcut sex de la prima întâlnire. Ce e şi mai rău decât atât, foarte puţini dintre ei se protejează în timpul unui contact sexual cu o persoană necunoscută.
Mulţi se întreabă de ce, pe an ce trece, tinerii îşi încep viaţa sexuală tot mai devreme. E foarte simplu. Tentaţia e mare, anturajul îi îndeamnă la aşa ceva, iar cuvântul virgin nu mai reprezintă “puritate”, ci, mai degrabă, “laşitate”.
Un rol important în acest sens îl au chiar “prietenii”. În gaşcă, majoritatea discuţiilor sunt despre sex şi virginitate. Şi cum nimănui nu-i face plăcere să se simtă marginalizat, ci, vrea să fie agreat de cei din jur, unii adolescenţi simt că trebuie să-şi piardă virginitatea pentru a ţine pasul cu prietenii. Aşa se ajunge la sex “impus” de standardele amicilor.
Un alt factor, la fel de important, în începerea vieţii sexuale sunt filmele sau emisiunile de la televizor. Din care tânărul poate trage concluzia că orice adolescent face aşa ceva, sau măcar se pregăteşte pentru acest pas. Pe de altă parte, ceea ce vede la televizor, trezeşte în el dorinţa de a face sex. Emisiunile TV, încă de dimineaţa şi până noaptea târziu, prezintă sexul, de multe ori în detaliu, ca pe ceva ce trebuie să se întâmple între doi oameni care se cunosc, mai mult sau mai puţin.
“Derapajele” pornesc încă din familie
La vârsta adolescenţei tinerii au nevoie de “modele”, iar pe acestea le găsesc la TV sau în ziarele de proastă calitate şi asta deoarece persoanele valoroase, decente, nu prea mai au căutare pentru că nu sunt trendi. Sfaturile părinteşti sunt privite de multe ori ca o interdicţie şi astfel familia începe să îşi piardă din influenţă.
De multe ori, băieţii sunt încurajaţi de către taţi să-şi înceapă viaţa intimă devreme şi să pună accent pe cantitate, în timp ce fetele sunt învăţate să-şi amâne viaţa sexuală pentru că este ceva ruşinos. Taţii care-şi duc băieţii la prostituate pun o presiune uriaşă asupra adolescenţilor cum că trebuie să fie bărbaţi şi să performeze.
Traşi la indigo
Majoritatea tinerilor din nouă generaţie a României sunt parcă traşi la indigo. Începând de la muzica pe care o ascultă, emisiunile TV pe care le urmăresc, până la îmbrăcăminte. Cei mai mulţi tineri se îmbrăcă asemenea unei vedete preferate. Tinerii pun mare preţ pe felul în care arată, starea lor de bine depinzând în mare măsură de aspectul lor exterior; astfel, pentru ei nu contează doar îmbrăcămintea, ci întregul look, inclusiv tunsoarea şi restul accesoriilor. Hainele sunt extrem de importante atât pentru fete, cât şi pentru băieţi, aceştia alegându-le cu grijă şi investind fără nici un regret în ele o parte extrem de consistentă din banii de care fac rost. Ţinuta standard presupune converşi, jeanşi, tricou şi hanorac imprimate, eşarfă, căciulă sau şapcă trendy, geantă sport, brăţări.
În categoria mâncărurilor preferate şi consumate săptămânal în rândul adolescenţilor acestui secol cea care ocupă un loc fruntaş este cea de tip fast-food, iar băuturile preferate sunt alcoolul şi sucurile carbogazoase, în special Coca-Cola şi băuturile energizante.
Tinerii preferă să-li petreacă timpul liber navigând pe internet, iar nopţile se distrează în cluburi. Cât despre job-uri, majoritatea tinerilor nu au nici o tragere de inimă să persevereze la locul de muncă. Toţi visează să stea la birouri, să dea ordine şi să câştige foarte mulţi bani.
Aleşii neamului promovează prostia, nu cultura
Şi pentru a înţelege mai bine de unde încep problemele viitorului acestei ţări, chiar ieri, aleşii neamului au respins legea ce obliga televiziunile să aibă săptămânal emisiuni culturale.
Proiectul de act normativ stabilea, de asemenea, obligaţia ca radiodifuzorii care difuzează programe de televiziune specializate în ştiri să rezerve săptămânal cel puţin 30 de minute pentru acelaşi tip de emisiuni.

Claudiu DUMITRACHE