Motivele pentru care nu va funcționa piața liberalizată de gaze și energie electrică în România

Preţul corect al gazelor pe o piaţă liberalizată este o rezultantă unitară a valorii de piaţă ce reprezintă valoarea pentru care o cantitate de energie poate fi schimbată la o dată stabilită, între un cumpărător hotărât şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie echilibrată, după un marketing adecvat, în care fiecare parte acţionează în cunoștință de cauză (informat), prudent şi fără constrângeri.

Această definiţie reflectă, cât de departe suntem în România de o viitoare piaţă liberalizată funcțională.

Cauzele principale pentru care nu va funcționa piața liberalizată de gaze și energie electrică în România sunt:

-Fără încredere, nu există piață liberă funcțională de gaze și electricitate.

Libertatea și libera alegere sunt tendințe naturale ale omului. Dar aceasta necesită încredere.

Încrederea clienților în capacitățile sale – în lipsa unor cunoștințe minime specifice despre piața de energie și gaze, se naște ideea că un client nu poate să achiziționeze singur gaze și altcineva trebuie să aleagă furnizorii, să negocieze contractele, să urmărească modul de derulare etc.

Încrederea în furnizori – comportamentul unor furnizori de gaze și electricitate în perioada în care piața a fost liberalizată, nesancționați de instituții și fără a exista metode vizibile de a corecta abuzurile asupra clientului (faptul că un furnizor primește o amendă, fără ca clientul să simtă că lui îi este corectat abuzul la care a fost supus, nu aduce acestuia nicio satisfacție).

Încrederea în instituții – lipsa vizibilității rezultatelor acțiunilor instituțiilor care au rolul de a organiza, de a asigura funcționarea pieței și a sancționa abaterile, determină lipsa încrederii clienților în aceste instituții (ANRE, Consiliul Concurenței, ANPC). Mai mult scandalurile, legate de plasarea de oameni fără specializări în aceste instituții, au erodat puternic orice încredere în aceste instituții.

Toate elementele descrise anterior au redus la minim încrederea în funcționarea pieței aspect care va fi cu greu schimbat în viitor și fără de care nu vom avea o piață funcțională de gaze și energie.

Un element important al încrederii în funcționarea pieței este legată de lipsa unei entități de Soluționare Alternativă a Litigiilor din contractele de gaze și energie electrică, care să funcționeze activ și eficient, și care să ofere Ghișeul Unic al Pieței de Gaze și Energie, un loc unde multitudinea de clienți debusolați de neînțelegerea contractelor și facturilor, dar mai ales de fake-news-urile, uneori induse chiar de reprezentanți ai statului din considerente populiste, pot să primească consiliere, dar mai ales să beneficieze de mediere în relația cu furnizorii.

-Neinformarea şi dezinformarea consumatorului, îl face pe acesta să nu fie proactiv

Prima condiţie care permite unei firme să exercite un anumit control asupra preţului este situaţia în care consumatorii nu sunt informaţi sau informarea este imperfectă despre bunul pe care firma îl oferă. Pentru cumpărători, a încerca să obţină informaţii de piaţă implică pricepere, o cheltuială de timp, efort etc. Existenţa imperfecţiunii informaţiei printre cumpărători le dă posibilitatea vânzătorilor să introducă şi să menţină preţuri diferite pentru oferte similare de gaze.

Imperfecţiunea informaţională joacă un rol mai important în situaţiile în care cererea faţă de bunul respectiv este inelastică în raport cu preţul. Cu cât inelasticitatea este mai mare cu atât cumpărătorul este mai puţin dispus să cheltuiască pentru a obţine cel mai bun preţ. Un efort mai mic din partea cumpărătorilor va avea ca efect scăderea presiunii exercitate asupra vânzătorilor de a oferi preţuri mici.

Neinformarea şi dezinformarea consumatorului au stat la baza apariţiei aşa numiţilor „Băieţi Destepţi în energie”.

Întrucât imperfecţiunea informaţiei este răspândită, este sigur că vor face greșeli cumpărătorii. Una dintre aceasta este achiziționarea gazelor bazându-se pe ideea de continuitate şi tradiţie.

-Tendinţa naturală a firmelor de a impune un monopol pentru a-şi securiza profitul

Culegerea de informaţii despre piaţă, client, concurenţă etc. înseamnă cheltuială de timp şi bani pentru vânzător, întâlnirea vânzătorului cu cumpărătorul presupune personal, timp, centre de informare, bani şi cel mai “periculos lucru pentru un vânzător” infidelitate.

Nicio societate comercială nu doreşte aceste riscuri, dar majoritatea îşi doresc MONOPOLUL. Reglementările generale şi specifice interzic înfiinţarea acestor monopoluri (excepţie făcând cele naturale), dar tendinţa există permanent în piaţă.

Liberalizarea pieţei de gaze presupune eliminarea poziţiei monopoliste a firmelor care acţionează în acest domeniu, eliminându-se posibilitatea de a influenţa preţul gazelor pe piaţă prin intermediul unor reguli impuse în piață, dar necesită și informarea adecvată la nivelul consumatorului.

Atât timp cât consumatorii nu vor dobândi cunoștințe minime specifice care să permită o apreciere corespunzătoare față de gazul achiziționat, ei vor rămâne “captivi” şi în piaţa liberalizată.

În fapt există riscul foarte mare ca piaţa liberalizată să se transforme într-o piaţă a furnizorilor deştepţi, care să beneficieze indirect de pe urma liberalizării pieţii, în fapt să profite de lipsa informaţiilor la nivelul consumatorilor, beneficiind de efectele financiare pe care o astfel de piaţă      le-ar produce.

Piaţa reliberalizată a gazelor naturale și energiei electrice fără încredere, consumatori informaţi, încurajați să intervină, susținuți să negocieze, capabili să analizeze diverse oferte, determinați să acţioneze responsabil, prudent şi fără a se lăsa constrânşi, nu va fi decât o altă dezamăgire pentru poporul român.

Pavel ACHIM

Despre autor