Idei eficiente pentru motivarea angajaților, o echipă eficientă și productivă

Daca angajații vor fi motivați, șansele de succes ale afacerii cresc. Este forța care alimentează angajații să acționeze, să depună efort și să își atingă obiectivele. Angajații motivați sunt mai dedicați, concentrați și mai dispuși să facă eforturi suplimentare pentru a atinge obiectivele organizaționale. Aceștia iau inițiativă, dau dovadă de creativitate și oferă în mod constant proiecte de înaltă calitate și o agendă plină, ceea ce duce la creșterea productivității și eficienței.
Angajații care au libertate în luarea deciziilor sunt mai productivi și mai motivați decât aceia care acționează sub influența instrucțiunilor conducerii. Conceptul de „împuternicire“ scoate în evidenta capacitatea angajaților de a-și asuma răspunderea. Puteți crea condițiile necesare pentru acest lucru daca urmăriți acești pași:
-Bucuria la locul de munca
Oferiți angajaților dvs. posibilitatea de a se bucura de activitatea prestata. Pentru aceasta nu aveți nevoie sa luați masuri stricte: Aveți încredere în angajați, sprijiniți-i profesional și moral, lăudați performantele bune, bucurați-vă împreună cu angajații dvs. de reușita comuna.
-Comunicați și ascultați-vă angajații
Singurul mod în care vom şti ce așteaptă un angajat de la noi pentru a dori el însuși să devină performant în activitatea pe care o desfășoară este de a-l asculta. O discuție cu angajatul ne poate ajuta să identificăm modalitățile prin care îi putem oferi ceea ce are nevoie.
-Comunicarea deschisa
Aveți grijă ca angajații să-și exprime fără teama ideile mai ciudate și criticile. Discutați conflictele în mod deschis și găsiți soluții împreună.
-Comportament constructiv și în cazul greșelilor
Angajații care au libertate de acțiune fac în mod inevitabil greșeli. Evitați ca aceste greșeli să vă fie ascunse. Dați-le angajaților șansa de a învăța din greșeli, fără să încercați să eliminați total efectul acestora. Nu căutați cu ori ce preț vinovatul, ci orientați-vă către găsirea unor soluții.
Clarificați următoarele puncte: Care au fost consecințele greșelii, cum rezolvam problema apărută, ce anume a provocat apariția greșelii si cum se poate evita acest lucru în viitor și ce putem învăța din aceasta greșeală?
-Accesul la informații
Aveți grija ca angajații să obțină toate informațiile necesare domeniului lor de activitate. Numai așa pot acumula cunoștințe cu ajutorul cărora să-si aprecieze în mod realist propria activitate, să ia decizii optime, să-și pună în aplicare creativitatea.
Discutați cu fiecare angajat în parte ce informații are nevoie pentru domeniul sau de activitate.
Clarificați cu angajații ce informații trebuie păstrate confidențiale și care anume pot fi transmise mai departe. Informațiile de stricta confidențialitate ar trebui să fie, pe cat posibil, în număr restrâns.
-Încurajarea schimbului de cunoștințe
Angajații reprezintă o importanta sursă de informații nu numai în ceea ce privește cunoștințele de specialitate, ci si în ceea ce privește experiența în soluționarea sarcinilor și stăpânirea conflictelor. De aceea, încurajați schimbul oricărui fel de cunoștințe. Stabiliți in mod clar ca schimbul de informații nu contravine regulilor.
-Limitarea domeniului de competență
Ghidați-vă după fisa postului fiecărui angajat. Dați angajaților posibilitatea de a-și defini domeniul de competenta. Astfel le va fi mai ușor să-și asume întreaga responsabilitate. Dvs. ca șef puteți ordona mai bine performantele individuale ale fiecărui angajat în parte.
Ideile sunt multe, probabil o sa mai continui seria de expuneri pe acest subiect. Practic, trebuie numai puțina creativitate pentru a găsi idei inovatoare. Toate aceste idei motivează non financiar în cele mai multe cazuri. Vreau sa se înțeleagă foarte bine: un sistem de stimulare si recompensa nu exclude aplicarea în paralel a unui sistem de sancțiuni. Din contra, trebuie păstrat un echilibru între aceste două-recompensa/recunoaștere și sancțiune.
Mircea OLTEANU