Cod Rutier 2024: examenul pentru permis, sancțiuni pentru cei care încalcă regulile

Anul 2024 a venit cu modificări privind amenzile și examenul auto.

Punctul de amendă a crescut de la 1 ianuarie 2024 la 165 de lei, față de 145 de lei cât era anterior ,iar valoarea punctului de amendă va reprezenta 5% din salariu minim brut pe țară, în scădere față de 10% cât era anterior.

Noile schimbări privind examenul auto vizează introducerea de întrebări referitoare la identificarea riscurilor în trafic și la sistemele automate care contribuie la o conducere mai sigură.

Această implică o transformare a modului de pregătire pentru examenul auto, deoarece școlile de conducere vor trebui să ofere sprijinul necesar pentru a furniza informațiile esențiale românilor care se pregătesc să obțină permisul.

Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă România va adopta sau nu aceste modificări. Directiva europeană conferă statelor membre libertatea de a implementa schimbările propuse începând cu anul 2024.

Începând cu luna mai a anului 2024, o schimbare semnificativă în regulamentul auto impune ca toate mașinile noi să fie dotate cu o “cutie neagră”, cunoscută tehnic sub denumirea de Event Data Recorder (EDR).

Potrivit informațiilor, EDR-ul va înregistra o scurtă perioadă de timp înainte și după un accident, aducând beneficii semnificative în analiza circumstanțelor producerii evenimentului.

Multe vehicule de pe piață dispun deja de un EDR, care, în cazul unui accident, stochează datele din ultimele 5 secunde înainte de impact și 0,3 secunde după. Aceste informații includ detalii precum viteza, turația motorului, unghiul de virare și activarea airbag-ului, toate fiind bazate pe datele furnizate de GPS.

Importanța acestui dispozitiv stă în capacitatea sa de a furniza o sursă suplimentară de informații pentru investigarea accidentelor rutiere.

Este important de menționat că datele inițial sunt stocate local în vehicul și pot fi accesate de proprietar sau șofer prin interfața OBD sau de pe unitatea de control airbag. În conformitate cu regulile, accesul la aceste date este restricționat doar la proprietar sau șofer, iar citirea acestora de către Poliție necesită o hotărâre judecătorească.

În contextul noilor reglementări, se pune și problema protecției datelor și a vieții private, având în vedere că cutiile negre nu pot fi dezactivate, dar datele pe care le colectează vor fi anonimizate.

Comisia Europeană a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nici nu va înregistra convorbirile de la bord.

Noul sistem de “cutie neagră” pentru autovehicule aduce cu sine diverse funcționalități orientate spre siguranța rutieră, înregistrând cuprinzător toate informațiile legate de conducere, de la parametrii precum viteză și accelerație până la utilizarea centurii de siguranță și acțiunile de frânare.

Pe lângă aceste aspecte, acest dispozitiv inovator integrează și sisteme avansate proiectate pentru a ajuta șoferii să respecte limitele de viteză. O opțiune adițională a sistemului constă în posibilitatea de a instala un blocaj de alcool, oferind astfel un nivel suplimentar de prevenție.

EDR înregistrează informațiile generate în timpul funcționării vehiculului și stochează informațiile produse între 30 de secunde înainte de accident și 10 secunde după accident.

Dispozitivul se atașează sub scaunul șoferului și are un microcip, lucru care ar putea duce la creșterea prețului unei mașini.

„Prețul aparatului este de aproximativ o sută de euro. Acest lucru se va reflecta în prețul mașinii și va fi inclus și în asigurare”, a declarat Pierre Chasseray, delegat general al asociației franceze „40 million motorists”, pentru France Info. Man