Asigurarea auto, o mare problemă pentru români

Din 2013, românii vor trebui să cheltuiască tot mai mulţi bani dacă vor să se bucure de confortul maşinii personale. Acelaşi lucru vor fi obligaţi să facă şi patronii societăţilor comerciale, care sunt obligaţi să folosească autovehicule în desfăşurarea activităţilor.
Anul a început cu o scumpire a carburanţilor de către Petrom, dar şi cu o posibilă creştere a preţurilor asigurărilor RCA ca urmare a Ordinului 3/2013 emis de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Iar asta vine după ce primele de asigurare au crescut la toate societăţile de asigurare.
Decizia CSA a fost deja publicată în Monitorul Oficial, nr. 41 din 18 ianuarie 2013, deci a intrat deja în vigoare şi stipulează că tarifele de prime la poliţele RCA vor fi stabilite astfel încât subscrierile estimate pentru următoarele 12 luni să acopere riscurile asumate, cheltuielile aferente şi marja de profit a asiguratorului. Specialiştii se aşteaptă ca preţul RCA să crească cu circa 40 la sută. Va creşte însă şi calitatea serviciilor oferite de asigurare?
Vor fi inspectorii mai corecţi şi mai operativi când e vorba de constatarea daunelor şi stabilirea cuantumului despăgubirii? Vor mai stabili firmele valoarea despăgubirilor după bunul lor plac, chiar dacă propriii constatatori întocmesc acte corecte, care dovedesc adevărata pagubă suferită de asigurat?
Ce te faci când agentul constatator e incompetent şi încurcă treburile, fie în ce priveşte daunele produse fizic ori calculul cuantumului valoric al despăgubirii, iar societatea de asigurare se face că plouă?
Sunt întrebări la care clienţii unor societăţi de asigurare care dau ţeapă oamenilor de bună credinţă n-au primit niciodată un răspuns. Ce să mai vorbim de măsuri pentru sancţionarea lor!
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, care trebuia să pună de mult cruce firmelor de acest gen şi să le scoată de pe piaţă, se gândeşte la profitul lor. Ce-i împiedică pe cei de la CSA să urmărească numărul de reclamaţii la adresa firmelor de asigurare şi în funcţie de numărul lor să stabilească gradual sancţiunile, de la amenzi la suspendări temporare ale activităţii?
Au fost cazuri când firme de asigurări au promovat o politică agresivă de creştere a profitului, bazată pe refuzul nejustificat de plată a despăgubirilor conform poliţelor de asigurare, au forţat service-urile să utilizeze piese auto de proastă calitate, neagreate de producătorii auto şi n-au păţit mai nimic. Amenzile modice nu le-au adus pe calea cea bună şi cei care suferă sunt cei păgubiţi.
Să sperăm că atunci când au emis acest ordin, cei de la CSA s-au gândit şi la reglementări care să pună în acord cuantumul primei de asigurare cu calitatea serviciilor oferite.
Altfel, românilor posesori de maşină nu le rămâne altceva de făcut decât să tragă pe dreapta şi să meargă cu bicicleta. Iar firmele de asigurări nu vor avea altceva de făcut decât să tragă obloanele.

C.O.