ANI, pentru unii mumă pentru alţii ciumnă
Într-una din publicaţiile locaţiile locale a apărut un articol care nu poate lăsa indiferent un cetăţean obişnuit, cu atât mai puţin pe cineva din breaslă.
Aşa că am intrat pe site-ul integritate.eu, pentru a verifica ştirea senzaţională, cel puţin pentru alexăndreni, cei mai interesaţi de soarta primarului căruia i-au acordat de două ori încrederea. Şi ce găsim?
Un act de constatare nr. A 23/1.1.2008 stabileşte că Victor Drăguşin s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 31 mai 2007 – 07 februarie 2008, pentru că funcţia de viceprimar era incompatibilă cu funcţia de reprezentant al Municipiului Alexandria în Adunarea Generală a Acţionarilor la SC APA SERV SA Alexandria şi totodată cu cea de preşedinte de şedinţă a acestei adunări.
Mai există o postare din data de 30 decembrie 2009 privind stadiul dosarelor în procedură conform legii 144 republicată, în care ANI constată starea de incompatibilitate la data de 05.11.2008, iar la concluzie (stadiul) se stipulează “Act de constatare ramas definitiv prin neatacare. S-a sesizat Comisia de Disciplina. Consiliul Local nu a aplicat sanctiuni disciplinare”.
Contactat telefonic primarul Victor Drăguşin s-a arătat surprins de această situaţie, întrucât din 2008 şi până acum n-a primit nici un document de la ANI, n-a fost citat să se prezinte în faţa niciunui organ cu atribuţii, iar de fiecare dată când a candidat la funcţia de primar, nici prefectura, nici Biroul Electoral Judeţean sau Biroul Electoral Central n-au constatat că ar fi putut fi incompatibil.
În plus, Victor Drăguşin a ţinut să ne atenţioneze că în perioada în care a deţinut temporar funcţia de preşedinte de şedinţă al AGA, societatea era în curs de constituire, aşa că n-a încasat nici un ban pentru funcţia deţinută.
Întâmplător, am descoperit că pe acelaşi site era postat un comunicat, publicat la data 21 iunie 2012, referitor la actualul preşedinte al PDL Teleorman, Teodor Niţulescu , care cu doar două luni înainte îşi prezentase demisia din funcţia de prefect, pentru a putea participa la alegerile locale, vizând funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean.
Iată ce scria în acel comunicat al Agenţiei Naţionale de Integritate :
“Comunicat – conflict de interese, incompatibilitate, fapte de corupție – NIȚULESCU Teodor.
Agenția Națională de Integritate a constatat, în cazul lui NIȚULESCU Teodor, Prefect al Județului Teleorman (2009-2012), în urma procedurilor de evaluare, următoarele:
– încălcarea regimului juridic al incompatibilităților;
– indicii referitoare la posibila săvârșire a infracţiunii de conflict de interese, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 2531 din Codul Penal al României și a unor fapte de corupție;
(conform dispozițiilor art. 2531 din Codul Penal al României, “conflictul de interese constă în îndeplinirea, în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, a unui act ori participarea la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soţul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv”).
Sub aspect procedural, au fost îndeplinite cerințele Legii nr. 176/2010, referitoare la înștiințarea persoanelor evaluate, NIȚULESCU Teodor fiind informat, la data de 12.05.2011 (confirmare de primire din data de 16.05.2011), respectiv la data de 25.05.2012 (confirmare de primire din data de 29.05.2012), despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. La data de 14.06.2012, NIȚULESCU Teodor a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere.
În urma evaluărilor demarate la data de 08.02.2011, s-au constatat următoarele:
1. NIȚULESCU Teodor s-a aflat, în perioada 17.02.2011 – 27.10.2011, în stare de incompatibilitate, întrucât a deţinut, simultan, funcția de Prefect al Județului Teleorman și calitatea de asociat unic la S.C. GRUP N.T.I.R. S.R.L., încălcând, astfel, dispoziţiile art. 85, alin. (1), lit. f) din Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, coroborate cu prevederile art. 13, alin. (1) și 1961, alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată.
NIȚULESCU Teodor a fost numit în funcția de Prefect al Județului Teleorman la data de 02.10.2009, conform H.G. nr. 1139/2009.
În perioada 17.02.2011 – 27.10.2011, NIȚULESCU Teodor a deţinut calitatea de asociat unic în cadrul S.C. GRUP N.T.I.R. S.R.L.
Astfel, au fost identificate elemente în sensul încălcării legislației privind regimul juridic al incompatibilităților, deoarece, potrivit prevederilor art. 85, alin. 1), lit. f) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare, “funcţia de prefect şi subprefect este incompatibilă cu funcţia de preşedinte sau de secretar al adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor la societăţile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare”.
Potrivit prevederilor art. 13, alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, “în cazul în care, într-o societate cu răspundere limitată, părţile sociale sunt ale unei singure persoane, aceasta, în calitate de asociat unic, are drepturile şi obligaţiile ce revin, potrivit prezentei legi, adunării generale a asociaţilor” şi, conform dispoziţiilor art. 1961, alin. (1) din acelaşi act normativ, “în cazul societăţilor cu răspundere limitată cu asociat unic, acesta va exercita atribuţiile adunării generale a asociaţilor societăţii”.
2. indicii referitoare la posibila săvârșire de către NIȚULESCU Teodor, Prefect al Județului Teleorman, a infracţiunii de conflict de interese, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 2531 din Codul Penal al României, și a unor fapte de corupție, deoarece, prin participarea în calitate de Președinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Teleorman la luarea unei decizii, a realizat un folos material pentru rudele sale de gradul I, având în vedere modalitatea în care au fost solicitate și alocate fondurile pentru deszăpezirea drumurilor, modalitatea în care au fost încheiate contractele de către S.C. VENUS MOB S.R.L. (societate în cadrul căreia fiii lui NIȚULESCU Teodor dețin calitatea de asociat și funcția de administrator) și efectuate plățile.
În 10.02.2012, NIȚULESCU Teodor, Prefect al Județului Teleorman, în calitate de Președinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Teleorman, a solicitat Guvernului României, ca urmare a căderilor masive de zăpadă şi viscol, alocarea de fonduri pentru activităţile şi măsurile preventive ce se vor întreprinde de către Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Teleorman la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Teleorman.
La aceeași dată, 10.02.2012, între Primăria Comunei Stejaru și S.C. VENUS MOB S.R.L. a fost încheiat un contract de prestări servicii, având ca obiect deszăpezirea drumurilor.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 85/21.02.2012, s-au alocat pentru Comuna Stejaru și Comuna Vedea din Județul Teleorman sumele de 20 mii Lei, respectiv, 30 mii Lei din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2012, pentru înlăturarea efectelor calamităţilor naturale produse de căderile masive de zăpadă şi viscol, în vederea executării unor lucrări operative privind deszăpezirea drumurilor comunale şi judeţene.
Primăria Comunei Vedea a încheiat, la data de 22.02.2012, cu S.C. VENUS MOB S.R.L., un contract de prestări servicii, având ca obiect deszăpezirea drumurilor.
Niţulescu Iulian Mihai şi Niţulescu Radu Codruţ, fiii lui NIȚULESCU Teodor, sunt asociați (23.03.2011 – prezent) și administratori (27.10.2011 – prezent) în cadrul societăţii comerciale S.C. VENUS MOB S.R.L.
Având în vedere cele de mai sus, s-a dispus sesizarea organelor judiciare competente cu privire la posibila săvârşire de către NIȚULESCU Teodor, Prefect al Județului Teleorman, a infracţiunii de conflict de interese, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 2531 din Codul Penal al României și a unor fapte de corupție.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalității, confidenţialității, imparţialității, independenţei operaţionale, celerității, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE INTEGRITATE, 20 iunie 2012”.
Din această alăturare de cazuri se vede clar că au dreptate cei care susţin că ANI are mai multe unităţi de măsură în stabilirea integrităţii şi mai multe talere cu care împarte dreptatea.
Să fie apartenenţa lui Niţulescu la PDL motivul pentru care comunicatul ANI n-a apărut înaintea alegerilor locale, desfăşurate pe 10 iunie, ci abia la mai mult de o săptămână, când se ştia că Niţulescu pierduse cu succes competiţia cu candidatul partidului care l-a lansat în politica mare? Numai Dumnezeu ştie.
Ciudat însă, nici eşecul în alegeri, nici comunicatul ANI nu l-au împiedicat pe Vasile Blaga să-l susţină pentru a rămâne la conducerea filialei judeţene a PDL, aşa că, din această poziţie, Niţulescu continuă să-şi atace adversarii cu tot armamentul din dotare, dar ghinion, muniţia e perimată şi mai bine ar folosi un pistol cu apă decât gloanţe oarbe care nu fac decât zgomot şi fum.