Şoselele cu găuri în asfalt, gaura neagră în care banii se pierd fără urmă

Printre măsurile menite să aducă mai mulţi bani la bugetul de stat, Cabinetul Ponta a inclus şi creşterea accizei la carburanţi, sumele astfel obţinute urmând să fie utilizate pentru construcţia de autostrăzi, pentru că, declara deunăzi premierul, „banii nu vin din cer”. Dar ar putea să vină de la Uniunea Europeană dacă am şti sau am vrea să-i accesăm, adăugăm noi.
După tot ceea ce s-a întâmplat până acum e clar că mai mult nu vrem, pentru că din banii europeni nu se pot da nici comisioane grase şi nici nu prea merge cu contracte adiţionale sau umflarea situaţiilor de lucrări, metode prin care se fură la greu. Plus că OLAF-ul nu e DNA, şi nu închide ochii în funcţie de poziţia celui vizat faţă de „capo del tutti capi”.
Şi până acum a existat o taxă de drum inclusă în preţul carburanţilor, prin care s-au colectat din 2007 până în prezent 1,29 miliarde de euro. Bănet, nu glumă, cu care se puteau construi, chiar la preţuri româneşti, peste 300 de kilometri de autostradă la şes. Ca să nu mai vorbim că în ţările normale s-ar fi putut inaugura aproape 700 de kilometri de autostradă. La noi s-au inaugurat, cu mare fast, câteva tronsoane, între care unul, Câmpia Turzii-Gilău, care vine de nicăieri şi duce spre niciunde.
Nu banii sunt problema când vine vorba de autostrăzi, domnilor guvernanţi, ci găurile negre în care dispar fără urmă. Deşi, dacă organele şi instituţiile abilitate şi-ar face datoria i-ar putea depista în castelele şi maşinile de serie mică ale lui Căşuneanu, în domeniile opulente ale lui Umbrărescu sau în avioanele şi elicopetere lui Nelu Iordache, singurul dintre marii asfaltagii care a ajuns la închisoare pentru că a făcut imprudenţa să se dedulcească la bani europeni.
Mărirea accizei la benzină şi motorină va aduce, probabil, mai mulţi bani la buget, dar va găuri şi mai mult buzunarele românilor, prin cele mai multe fluierând deja vântul. Pentru că vor trebui să plătească mai mult nu numai la benzinărie, ci şi în piaţă sau în supermarket, la magazinul din colţ sau când se urcă în autobuz sau tramvai.
S-or fi gândit oamenii lui Voinea şi Chiţoiu la efectul propagat al acestei măsuri, înainte s-o propună? Probabil că n, pentru că şi-ar fi dat seama că mai degrabă statul va pierde prin scăderea consumului, atât la combustibil cât şi la bunurile de altă natură, dar de strictă necesitate.
Dar aşa e la noi, la Românica, de vreo 23 de ani. Statul nu slujeşte cetăţeanul, ci cetăţeanul e rob la stat. Halal democraţie!

C.O.