Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Roșiorii de Vede, rezultate remarcabile la concursul de robotică Nextlab.tech

Au fost finalizate rezultatele concursului de robotică Nextlab.tech, care în 2020 a avut peste 30000 de participanți, o cifră de 10 ori mai mare decât în anul precedent.

La competiție au participat școli din toată țara, în Top 25 regăsindu-se instituții nu doar din marile orașe precum București sau Timișoara, ci și din localități mai mici precum Mioveni, Roșiorii de vede și chiar o comună, Stâlpeni.

În Top 25, pe locul 22 se află Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Roșiorii de Vede.

Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România destinat elevilor din clasele II-IX. Are două faze şi trei secţiuni. Înscrierea este gratuită, aici elevii învățând să programeze roboței bazați pe Arduino și să lucreze în Open Roberta, Mixly, Arduino IDE şi C.

În prima fază toţi elevii beneficiază gratuit de un curs de robotică susținut de profesori universitari din domeniul informaticii prin webinarii. Prima fază e bazată pe roboței virtuali și e 100% online.

Faza a doua presupune construirea unor roboţei fizici. Sponsorul principal naţional este Banca Comercială Română, care oferă gratuit 500 de kit-uri de roboţi şi finanţează 200 de sesiuni de roboajutor. Concursul este înregistrat în calendarul aprobat de Ministerul Educatiei Nationale prin OMEN 5092/30.08.2019, Anexa 5, pozitia 99.

Au participat elevi din clasele III-IX de la toate școlile din România. Calificarea din faza I în faza II se face pe baza unui test online. Sponsorii acordă gratuit kit-uri elevilor calificați în limita resurselor disponibile.

Elevii înscriși parcurg un flux gratuit de programare Open Roberta Lab disponibil online pe platforma robo.nextlab.tech. Cursul are 4 întâlniri săptămânale care se desfășoară sub supravegherea profesorilor participanți. Întâlnirile se organizează sub forma unor cercuri de robotică în cadrul școlilor de la care provin profesorii. Conținutul educațional este livrat prin platforma robo.nextlab.tech și prin webstreaming. Difuzarea webinariilor s-a făcut în anumite zile, iar după difuzare webinariile au rămas inregistrate și au putut fi urmărite la orice oră de la școală sau de acasă.

La sfârșitul fazei 1 a cursului elevii au susținut un test online individual, iar cei care au obținut cel puțin 70 de luncte la test (din 100) s-au calificat în faza 2. Testul se poate da de mai multe ori. Pe baza testului online și a unor criterii sociale organizatorii au fost selectați 500 de elevi care au primi kit-uri de roboței fizici bazați pe Arduino (MIRO si TECHNICUS) oferiți de sponsorul principal național, Banca Comercială Română. Elevii care nu primesc un kit de la sponsori pot achizitiona unul din resurse proprii de la shop.nextlab.tech.

Elevii calificați în faza a doua, împreună cu profesorii lor, au parcurs un al doilea flux care are ca scop construirea unui robot de tip line-follower pe baza kit-ului oferit de organizatori. Au fost organizate 200 de sesiuni gratuite de asistență (roboajutor) în principalele orașe din România. Destinațiile au fost alese în funcție de numărul de elevi calificați în faza doi din fiecare zonă.

Toți elevii calificați în faza a doua, care au reușit să pună în funcțiune un rorbot nextlab.tech (MIRO sau TECNICUS) au participat la faza finală, care a avut loc online în intervalul 15.12.2020-29.12.2020 (prelungit până pe 5 februarie 2021).

Probele de concurs din faza finală ale concursului sunt trei: Line Follower Basic, care presupune parcugerea unui traseu cu ajutorul roboțelului MIRO. Câștigă robotul care termină mai repede traseul. Clasele III-VII. Este cea mai accesibilă probă. Pe platforma de adaptive learning Nextlab.tech elevii pot găsi instrucțiuni, scheme, fișiere video, întrebări de verificare și o versiune inițială de cod. Elevii trebuie să îmbuntățească codul și să calibreze robotul pentru a câștiga; Line Follower Advanced, traseul se parcurge cu robotul TECNICUS la fel ca la proba anterioară. Pentru elevi cu înclinaţii tehnice. Clasele IV-IX. Este un robot destinat elevilor cu înclinații tehice. Realizarea lui implică operații complexe și este mai pretențios. Elevii primesc în cadrul kit-ului toate componentele hardware necesare. De asemenea, pe platforma de adaptive learning NEXTLAB.TECH elevii pot găsi instrucțiuni, scheme, fișiere video, întrebări de verificare și o versiune inițială de cod. Elevii trebuie să îmbuntățească codul și să calibreze robotul pentru a câștiga. Ca urmare a situatie pandemice, faza finală s-a desfășurat anul acesta în format video. Elevii sunt punctați atât pentru performanțele robotului (timp de parcurs), cât și pentru calitatea clip-ului video (sunet, grafică și prezența scenică); Sumo, proba care a fost anulată anul acesta, deoarece nu se poate desfășura online.

Cornelia RĂDULESCU