Profesorii cer bani, părinţii respect

Sistemul de învăţământ din Alexandria este în criză. Principala problemă este legată de scăderea numărului de elevi. Din această cauză, tot mai multe unităţi de învăţământ rămân cu unele clase neutilizabile. Cu toate acestea, chiar şi pentru acele spaţii se cheltuiesc sume impresionante din bugetul Primăriei Alexandria. Îngrijorător este faptul că pentru acest an, deficitul la fondul de salarii per total grădiniţe şcoli şi licee este de aproximativ 19 miliarde lei vechi. Aceasta este concluzia trasă la finalul dezbaterii publice referitoare la reţeaua şcolară din municipiul Alexandria.
La dezbaterea care a avut loc în sala de şedinţe a Primăriei Alexandria au participat, pe lângă reprezentanţii administraţiei publice locale în frunte cu edilul Victor Drăguşin, directorii unităţilor de învăţământ, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Judeţean Teleorman, dascăli şi părinţi.
Deşi tema a fost ”Organizarea reţelei şcolare în municipiul Alexandria”, discuţia s-a axat mai mult pe problemele pe care le întâmpină dascălii.
În vreme ce unii directori s-au plâns de faptul că trebuie să comaseze unele clase pentru a putea să supravieţuiască din banii primiţi, alţii vor ”egalitate” între liceele teoretice şi cele de meserii.
”Ştim că procentul de clase pe filieră tehnică este de 40 la sută, iar pe teoretic de 60 la sută. Mă gândesc că trebuie să reflectăm şi, poate, să desfiinţăm un liceu sau numărul de clase pentru că, în felul acesta, cele două licee tehnice din municipiu mor. Noi trebuie să venim cu clase în care trebuie să pregătim specialişti ceruţi pe piaţa muncii. Economia trebuie să-şi revină. Sunt cerinţe în anumite meserii. Koyo are nevoie de strungari. Câtă vreme numărul de clase alocat liceelor teoretice este destul de mare, în nici un caz elevii nu vor veni la şcoli profesionale, pentru că au o idee preconcepută. Acest aspect trebuie schimbat. Procentul nu este real, iar economia are nevoie de altceva. Înainte, la Colegiul ”Ghica” era spuma, erau copiii foarte buni, acum, sunt convinsă că sunt situaţii în care un elev nu ştie să scrie corect”, a precizat Iuliana Stancu, directorul Liceului Tehnologic Nr. 1.
În vreme ce dascălii şi directorii se plâng de lipsa banilor, părinţii vor ca elevii să fie trataţi aşa cum se cuvine.
”Mă interesează mult mai puţin problemele consiliului local, cât mă interesează foarte mult situaţia copiilor noştri. Stăpânii noştri nu sunt nici primarii, nici deputaţii. Stăpânii noştri sunt copiii. Mare rugăminte: nu permiteţi unor contabili să-şi bată joc de copiii noştri, să bage 50 de copii în clasă. Copiii au nevoie de aer în sala de clasă, au nevoie de siguranţă, trebuie să fie un număr mic de copii într-o clasă”, a declarat Iulian Soare, părintele unui elev.
La finalul dezbaterii, edilul-şef, Victor Drăguşin i-a îndemnat pe dascăli, ca în termen de 3 zile, să vină cu propuneri referitoare la organizarea reţelei şcolare din municipiu. Prin această organizare a reţelei şcolare se încearcă acoperirea deficitului de 1.862.000 lei de la fondul de salarii.
Municipalitatea a prezentat un plan prin care se urmăreşte utilizarea eficientă a resurselor, creşterea veniturilor prin identificarea unor surse extrabugetare şi reorganizarea reţelei şcolare. Peste doar 10 zile, toate aceste propuneri vor face obiectul unui proiect de hotărâre pe care consilierii locali îl vor supune aprobării.
Trebuie spus faptul că peste 40 de la sută din PIB-ul municipiului Alexandria se duce în sistemul de învăţământ.

C. DUMITRACHE