Problemele implementării învățământului dual în Teleorman

Toți cei interesați de promovarea și implementarea învățământului dual în județul Teleorman s-au întâlnit, vineri, 7 decembrie 2018, începând cu ora 10:00, în sala mare de ședințe a Prefecturii județului Teleorman, pentru a discuta despre problemele întâmpinate în promovarea învățământului dual la nivelul județului și pentru a găsi cele mai bune soluţii pentru creşterea contribuţiei învăţământului dual, ca formă de organizare a învățământului profesional şi tehnic, la dezvoltarea socio-economică la nivel naţional, regional şi local.

Deși, la întâlnire, a fost anunțată prezența secretarului de Stat în Ministerul Educației Naționale, Ionel Florian Lixandru și a președintelui Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Senatul României, Liviu Pop, aceştia nu au putut ajunge la Alexandria, fiind nevoiți să rămână în București, primul dintre ei aflându-se într-o videoconferință, după cum a precizat Violeta Răduț, prezentă la întâlnire. Alături de Violeta Răduţ, la discuții au participat: Dalia-Maria Mircea-Dărămuș – Director Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), Felicia Săndulescu – director adjunct/expert învățământ la CNDIPT, Florinel Dumitrescu – prefectul județului Teleorman, Nelu Ionel Oprea-subreprefectul județului Teleorman, Ionel Dănuț Cristescu – președintele Consiliului Județean Teleorman, Valeria Gherghe – inspector şcolar general al ISJ Teleorman. De asemenea, la întâlnire au participat agenți economici și directori ai unităților de învățământ care școlarizează elevi în învăț

ământul profesional și tehnic și primarii -Victor Drăgușin-primarul municipiului Alexandria, Cuclea Dănuț-primarul orașului Turnu Măgurele, Bădănoiu Nicolae-primar orașului Videle și Cârciumaru Valerică-primarul municipiului Roșiori de Vede.

În prima parte a întâlnirii, Felicia Săndulescu, director adjunct/Expert învățământ la CNDIPT a făcut o prezentare succintă a materialului ”Învățământul dual-provocări și perspective”, după care au fost dezbătute problemele cu care se confruntă toți factorii implicați în promovarea și implementarea învățământului dual în Teleorman.

”Din anul 2017 învățămâtul dual are durata de 3 ani, este reglementat prin metodologie specifică, începe după clasa a VIII-a în paralel cu învățământul profesional cu caracteristica deosebită de a avea obligativitatea implicării operatorului economic în toată perioada de pregătire practică a elevului și pentru fidelizarea elevului în a frecventa și a-și însuși mai bine tot ce are de pregătit la operatorul economic, acesta din urmă oferind și o bursă suplimentară pentru susținerea școlarizării pe perioada celor trei ani”,a spus Felicia Săndulescu.

„E clar că legea trebuie să fie schimbată. A fost făcută ca să nu se aplice”

Se pare că tocmai această bursă pe care trebuie s-o asigure agentul economic este cea mai mare nemulţumire a acestora, după ce încheie contracte pentru şcolarizarea în învăţământul dual, în contextul în care, după terminarea pregătirii practice a elevului, agentul economic nu are nicio garanţie că elevul se va angaja la el.

„Problema este undeva la mijloc: părinți, elevi, profesori. Noi nu putem semna un contract, cu părintele, și să nu avem nicio garanție că acel elev va veni la noi după ce termină liceul. Aceasta este una dintre probleme esențiale”, a spus reprezentantul Koyo, prezent la întâlnire.

Şi primarul municipiului reşedinţă de judeţ, Victor Drăguşin a ridicat această problemă. „Partea cu banii n-am înțeles de ce a băgat-o legiuitorul. De ce să dea operatorul economic bani, când poate să dea statul toată suma? Sau poate să dea autoritaea locală contribuția respectivă, că interesul este să avem salariați, pentru că avem impozitul pe salariu care vine de la comunitate. E clar că legea trebuie să fie schimbată. A fost făcută ca să nu se aplice”, a spus Victor Drăguşin.

Violeta Răduț i-a asigurat pe operatorii economici că va transmite, mai departe, senatorului Liviu Pop, problema semnalată.

„Îmi confirmați si dumneavoastră că agenții economici sunt nemulțumiți că nu au garanția că, după expirarea contractului, elevul care a beneficiat de programul acesta vine și se angajează la agentul economic”, a spus Violeta Răduţ.

Printre altele, Victor Drăguşin a mai menţionat că ideal ar fi ca, pentru o rezolvare mai rapidă şi eficientă a paşilor care trebuie urmaţi privind şcolarizarea în învăţământul dual, să se definească „o entitate cu care agentul economic să intre în contact, un mediator între ISJ și agentul economic”.

Un alt aspect adus în discuţie de preşedintele Consiliului Judeţean Teleorman, Dănuţ Cristescu, a fost legat de mentalitatea părinţilor, majoritatea optând ca odraslele lor să urmeze învăţământul teoretic, în pofida învăţământului tehnic şi profesional.

„Trebuie s-avem o dicuție și cu părinții, pentru că părinții, în general, înclină către învățământul teoretic și nu către învățământul tehnic. Trebuie să înțeleagă și părinții că nu putem să ducem învățământul doar în zona teoretică pentru că învățământul profesional, tehnic este de viitor. Si aici trebuie făcută o discuție. La ce nivel este elevul? Cât poate să meargă mai departe? Ar trebui să existe niște filtre. Ar trebui să existe un mecanism și să idenficăm rapid acești copii”, a spus Dănuţ Cristescu.

Şi Dalia-Maria Mircea-Dărămuș, director CNDIPT a acentuat că mentalitatea părinţilor este o mare problemă atunci când vine vorba despre ce formă de învăţământ să urmeze copilul după terminarea clasei a VIII-a, această idee fiind indusă chiar de dascăli în timpul orelor de curs.

„Mentalitatea părinților este o mare problemă. Cred că ar trebui și noi, la MEN, și ISJ-urile să discute mai mult cu profesorii, astfel încât la orele de curs să nu mai auzim că dacă nu înveți, ajungi la profesională. Învățământul profesional și tehnic nu ar trebui să fie un fel de sperietoare a copiilor. Părinții cred că este un eșec ca ai lor copii să ajungă la profesională, deși unii pot să câștige mai bine decât cei care învață la teoretic și fac o facultate și ajung să lucreze într-un domeniu care n-are nicio legătură cu specilitatea”.

Pentru anul şcolar 2019-2020, în judeţul Teleorman doar 25 de locuri au fost solicitate pentru învățământul dual, iar la nivel național au fost solicitate undeva la 8600 de locuri.

În 2012, la nivel naţional, erau înscrişi în învăţământul profesional şi tehnic doar 12000 de copii, iar în prezent avem 85000 de elevi.

Anul şcolar 2018-2019 este al doilea an de implementare a acestei forme de organizare a învățământului profesional, urmând ca anul școlar viitor să iasă prima generație care finalizează învățământul dual.

M. MEILĂ