”Gunoierii” îi ameninţă pe teleormăneni cu amenzi

Teleormănenii care n-au contract cu serviciul public de colectare şi transport al deşeurilor din Teleorman, SC Polaris M Holding riscă să fie amendaţi de inspectorii Gărzii de Mediu. Mai mult decât atât, acestora nu li se va mai elibera nici o hârtie de la primăria de care aparţin până nu-şi achită datoria. Până în prezent doar 51.500 de teleormăneni au încheiat contracte cu noua societate de colectare a gunoiului. Potrivit conducerii Polaris asta înseamnă aproximativ jumătate din numărul locuinţelor din judeţ.
La 6 luni de la preluarea activităţii de salubritate din judeţ, cei doi operatori SC Polaris M Holding şi SC Eco Sud SA au prezentat bilanţul activităţii. Potrivit directorului Polaris, Luis Popa, activitatea operatorului s-a concentrat în mare parte pe încheierea de contracte cu beneficiarii. Cu toate acestea, operaţiunea este una destul de grea. Acesta s-a plâns de faptul că nu toţi primarii au fost deschişi colaborării. El a dat şi exemplul primarului din Suhaia, Costel Barbu, cel care a chemat poliţia pentru a-i scoate pe angajaţii salubrităţii din comună. Cu toate acestea, în şase luni, firma a reuşit să încheie 51.500 de contracte.
Tot cu prilejul prezentării bilanţului, conducerea Polaris a prezentat şi ”sacul galben” pe care îl vor primi teleormănenii care locuiesc la case la fiecare 2 săptămâni. Acesta va fi utilizat pentru deşeurile de ambalaje: hârtie, carton, plastic şi doze din aluminiu. Sacul galben va fi ridicat o dată la 2 săptămâni, iar prima ridicare a sacului galben se va face pe 27 ianuarie.
Directorului Polaris, Luis Popa a precizat una dintre priorităţile societăţii pe care o conduce este colectarea selectivă. În sprijinul colectării selective în judeţul nostru vor fi amenajate 5 staţii de transfer.
SC Polaris M Holding a încheiat un contract pe o perioadă de 8 ani cu Consiliul Judeţean Teleorman. Tariful total de colectare şi operare este de 6,7 lei/persoană/lună în mediul urban şi de 3,34 lei/persoană/lună în mediul rural.
Polaris M Holding a preluat, prin contract de concesiune serviciul pentru colectarea şi transportul deşeurilor municipale la Mavrodin, în data de 1 august 2013.
Depozitul de deşeuri de la Mavrodin, investiţie cu fonduri europene, ar fi trebuit să fie finalizat în 2008. Povestea celebrei gropi ecologice de la Mavrodin a început în 2003, când Consiliul Judeţean Teleorman a făcut primele demersuri pentru accesarea fondurilor ISPA pentru proiectul ”Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în judeţul Teleorman”. Investiţia propriu-zisă a început peste trei ani, în 2006, executant fiind consorţiul germano-austriac Ecosoil-Geoger. Termenul iniţial de finalizare a proiectului prevăzut în contract, finalul anului 2008, nu a fost respectat din cauza constructorului, după cum acuza la vremea respectivă beneficiarul, Consiliul Judeţean Teleorman. Cum nici al doilea termen de finalizare, jumătatea anului 2009, nu a fost respectat, Consiliul Judeţean a cerut constructorului penalităţi de 1,3 milioane de euro. În final, cu mare fast, depozitul a fost inaugurat în august 2010. Finalizarea lucrărilor nu a însemnat însă că de la acea dată primăriile au scăpat de grija gunoiului. Aşa cum anunţa beneficiarul în august 2010, urmau alţi paşi de implementare a proiectului: susţinerea unor licitaţii pentru găsirea unei firme care să administreze depozitul şi a unui operator care să colecteze şi să transporte deşeurile din judeţ către Mavrodin. Din august 2010, proiectul a rămas tot la stadiul de licitaţie pentru că nici după aproape un an nu s-au găsit firmele care să preia administrarea depozitului şi transportul gunoaielor. Licitaţiile au fost anunţate pe SEAP abia în anul 2011. Operatorul privat a fost desemnat câştigător după un lung şir de contestaţii, finalizate cu o serie de reevaluări din partea comisiei de evaluare, în conformitate cu decizia definitivă şi irevocabilă a Curţii de Apel Bucureşti.

C. DUMITRACHE