Epoca șmenurilor cu înmatricularea în Bulgaria a mașinilor, pe cale să apună

În ultimii ani, înmatriculările mai ieftine și taxele mai mici plătite de proprietarii de autoturisme, mai ales la mâna a doua, în Bulgaria, au dus la apariția unui fenomen care a umplut șoselele din România de rable cu numere bulgărești. Chiar și Rovana Plumb, inventatoarea timbrului de mediu, a găsit cu cale că ar fi bine ca familia să aibă un Audi înmatriculat în Bulgaria, pentru că era mai ieftin.

Conform statisticilor, acestea au contribuit semnificativ la creșterea numărului de accidente rutiere, mai ales cele cu volan pe dreapta, cu care românii nu prea sunt obișnuiți.

Dar se pare că epoca șmenurilor auto-financiare e pe cale să apună în urma măsurilor adoptate de cele două guverne.

Pentru a pune capăt abuzurilor cu înmatricularea în Bulgaria a autovehiculelor din țările vecine, Parlamentul de la Sofia a decis anularea automată a înmatriculării autoturismelor care nu au asigurare de răspundere civilă. Ca urmare, mașinile înmatriculate în Bulgaria nu au voie să circule fără asigurare de răspundere civilă – echivalentul RCA-ului de la noi – mai mult de 14 zile.

Mai mult decât atât, în cazul inspecției tehnice periodice (ITP), proprietarii de mașini înmatriculate în Bulgaria trebuie să facă dovada achitării impozitului autoturismului pentru a putea obține certificatul ITP.

După expirarea asigurării, mașina se radiază automat din circulație, după trimiterea unei notificări. Cel care deține autovehiculul trebuie să plăteasca mai întâi o amendă de 250 leva (circa 570 lei), după care să înmatriculeze mașina, plătind toate taxele de rigoare.

Și apropo de taxe, a fost introdusă la vecinii noștri o taxă de poluare consistentă, care înainte era o taxă pe valoarea autovehiculului, mult mai mică.

Cei care nu se conformează și conduc în continuare mașina pe șoșele, riscă chiar să li se întocmească dosar penal pentru punerea în circulație a unui autoturism neînmatriculat.

Pe de altă parte, la presiunea autorităților europene, Guvernul României a eliminat taxa de timbru, așa că românii nu mai sunt tentați să-și înmatriculeze mașinile în Bulgaria. Ceea ce demonstrează că atunci când taxele și impozitele sunt reduse, românii nu mai sunt tentați nici să-și mute afacerile dincolo de granițe. Ba, dimpotrivă, alții ar veni către noi, atrași de facilitățile fiscale și de coerența politicilor economice ale guvernului.

O grea lovitură au primit și posesorii de autovehicule cu volan pe dreapta. Zilele trecute, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a semnat ordinul prin care sunt modificate regulile de omologare a acestor vehicule. În primul rând, mașinile cu volan pe dreapta nu vor mai fi înmatriculate în România. Cum ordinul se referă la vehicule cu volan pe dreapta din afara UE, el își va face efectul și asupra mașinilor provenite din Anglia, după ce Regatul va ieși din rândul țărilor comunitare.

De remarcat faptul că la ora actuală, pe șoselele României circulă circa 70.000 de mașini cu volanul pe dreapta, ceea ce reprezintă un real pericol pentru trafic. S-a constatat că cele mai multe accidente se produc în momentul în care se fac depășiri, șoferul aflat în dreapta neavând vizibilitatea necesară.

Acesta este unul dintre motivele pentru care posesorii unor astfel de autovehicule vor fi obligați să schimbe volanul pe stânga, altfel mașinile nu vor fi înscrise în circulație, chiar dacă celelalte calități tehnice corespund.

Șt. B.