Constantin Ţînţariu, şeful D.J.C.P.N. – Patrimoniul cultural rămâne unul dintre puţinele elemente de individualizare

În fiecare an, în ziua de 18 aprilie, se marchează “Ziua Mondială a Monumentelor şi Siturilor”, de fiecare dată evenimentul având o altă temă.
Conform acestui deziderat, tema evenimentului din acest an, s-a intitulat
“Patrimoniul educaţiei”.
În contextul acţiunii, ieri la sala mare de lectură a Bibliotecii Judeţene “Marin Preda” din Alexandria, Constantin Ţînţariu, şeful D.J.C.P.N., alaturi de Ştefan Nedelcuţă Apope în calitate de consilier al aceleiaşi instituţii şi Florin Ştefan, profesor, au explicat elevilor de la Liceul Tehnologic Nr.1 din Alexandria, o serie întreagă de aspecte privind importanţa monumentelor istorice, în păstrarea indentităţii noastre ca popor.
Scopul principal al acestei manifestări a fost atragerea publicului larg pentru protejarea patrimoniului arhitectural.
Cel care a deschis şirul comunicărilor, a fost Constantin Ţânţariu care a explicat:
“În epoca actuală a României, definită ca una a dezvoltării sistemului democratic şi a integrării europene, o condiţie esenţială pentru realizarea acestor obiective fundamentale este reprezentată şi de modul în care autorităţile şi instituţiile publice îşi îndeplinesc misiunea şi scopurile existenţei proprii, finalitatea centrală a acţiunii lor constituind-o satisfacerea interesului public.
În acest context al acţiunii publice, fiind o sursă extrem de limitată, patrimoniul cultural, în general, şi cel imobil, în special, trebuie conservat, protejat şi valorificat. De modul în care administraţia, instituţiile, deţinătorii şi, nu în ultimul rând, societatea civilă vor înţelege acest lucru, patrimoniul cultural va rămâne o mărturie fundamentală a civilizaţiei noastre.
Într-o lume a globalizării şi multiculturalismului, patrimoniul cultural rămâne unul dintre puţinele elemente de individualizare, asigurându-ne identitatea specifică. Iar o dezvoltare durabilă nu se poate face fără păstrarea identităţii proprii.
Asigurarea succesului acestui deziderat nu se poate face aleatoriu, ci printr-o acţiune determinată, bine fundamentată pe principii organizatorice şi proiecţii temeinice”.
Numărul total al monumentelor istorice şi a siturilor existente în prezent pe teritoriul judeţului nostru, conform ultimei liste întocmită în anul 2010, este de 393 de astfel de obiective.
În ceea ce priveşte situaţia monumentelor istorice ale educaţiei, situate în judeţul Teleorman, acestea sunt în număr de 19, în care sunt incluse 14 şcoli, şi cinci colegii şi licee. Din totalul şcolilor ce constituie monumente istorice ale educaţiei amintim şi noi doar câteva. Este vorba despre Şcoala Nr.5 din Alexandria construită sub tipul arhitectural intitulat Spiru Haret, Şcoala Nr.1 din Turnu Măgurele, Şcoala Nr.2 Roşiorii de Vede, şcolile din Piatra, Buzescu, Siliştea Gumeşti şi altele.
La capitolul licee şi colegii din cadru monumentelor istorice, fac parte, din Alexandria Liceul Agricol, din Roşiorii de Vede, Liceul “Anastasescu” şi Liceul Agricol, iar din Turnu Măgurele, Colegiul Naţional “Unirea” şi Liceul “Sfântul Haralambie”.
La acestea se mai adaugă şi alte 10 monumente istorice care au astăzi ca destinaţie grădiniţe, şcoli, palate – cluburi ale elevilor, muzee.

Mirel MANAFU