CAS Teleorman: calitatea de asigurat este generată de sistemul informatic al CNAS

În urma sesizărilor primite la CNAS, referitoare la faptul că mai multe persoane aflate în șomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deși angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate, se fac următoarele precizări:

CNAS gestionează fondurile provenite din contribuțiile la sănătate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importă în SIUI datele de la ANAF, care primește de la angajatori Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, reglementată prin Ordinul comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului muncii și justiției sociale și al ministrului sănătății nr. 1942/979/819/2020.

Din analiza situațiilor semnalate, s-a constatat că în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției.

O modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.

Cornelia RĂDULESCU