Alexăndrenii s-ar putea să „zboare” la Bucureşti cu 130 km/h

Despre Autostrada Sudului, care ar trebui să lege Bucureştiul de Timişoara, pe ruta Alexandria – Slatina – Craiova – Turnu Severin, s-a vorbit de multe ori din 2009 încoace. După ce se părea că proiectul a fost abandonat, el a revenit în discuţie anul trecut, când Victor Ponta, aflat în vizită la Uzina Ford din Craiova, declara: „Mi-am propus să nu mai inaugurez câte 5 kilometri sau 10 kilometri. Important este să vedem cum reuşim să proiectăm, să finanţăm în următorii patru ani, pentru că vom avea patru ani în care putem să gândim, nu pentru câteva luni. Zona de dezvoltare pe coridoarele europene, dar şi Autostrada Sudului. Eu cred că toată zona de sud a României – Oltenia în special – nu se pot dezvolta dacă nu vom reuşi să punem în aplicare acel vechi proiect care se numeşte Autostrada Sudului”.
După câştigarea alegerilor parlamentare, Victor Ponta a introdus Autostrada Sudului în Programul de guvernare, iar marţi, 23 aprilie 2013, în şedinţa Cabinetului trebuia aprobată hotărârea de Guvern prin care autostrada urmează să fie făcută în sistem de parteneriat public-privat.
Deşi de construcţia autostrăzii se ocupă Campania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CNADNR) din subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, de realizarea Autostrăzii Sudului s-ar putea ocupa Ministerul Transporturilor, condus de Relu Fenechiu, din simplul motiv că pentru acest minister s-au deblocat fondurile europene, pe de o parte, iar pe de alta, prin privatizarea CFR Marfă, în conturile ministerului ar mai intra 180 de milioane de euro.
De aceea CNADNR va pune la dispoziţia Ministerului Transporturilor toată documentaţia tehnică realizată până în prezent pentru acest proiect, în următoarele trei zile publicării hotărârii de Guvern în Monitorul Oficial.
Realizarea Autostrăzii Sudului va dubla un alt proiect existent la nivelul CNADNR, prin care se va face conexiunea Autostrăzii 1, Bucureşti – Piteşti, prin construirea unei autostrăzi sau a unui drum rapid Craiova – piteşti (120 km), care se va realiza tot în sistem de parteneriat public-privat.
Aceste lucruri erau prevăzute în hotărârea de Guvern care trebuia aprobată marţi, 23 aprilie, dar după terminarea şedinţei Executivului, pe lista documentelor aprobate publicată pe site-ul oficial al guvernului nu apare hotărârea care se referea la Autostrada Sudului. Asta nu înseamnă că s-a renunţat la proiect, el fiind una dintre marile promisiuni electorale pe care Victor Ponta le-a făcut Olteniei în campania electorală.

C.O.