Abuzurile asupra copiilor, în creștere dramatică, în 2016 * Teleormanul, printre județele cu cele mai multe abuzuri asupra copiilor

Teleormanul, alături de Vrancea, Constanța, Vaslui, Neamț, București (sector 5), Dâmbovița, Ilfov, Dolj și Olt sunt județele în care, anul trecut s-au înregistrat cele mai multe cazuri de abuz asupra copiilor, conform unei situații prezentate de Asociația Telefonul Copilului. La polul opus, cele mai puţine abuzuri asupra copiilor au fost înregistrate în judeţele Covasna, Harghita, Sălaj, Tulcea, Bihor, Satu Mare, Bistrița-Năsăud, Brăila, Mehedinți și Arad.

Abuzurile au fost sesizate prin apeluri telefonice la linia europeană de asistenţă pentru copii, la numărul 116 111, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom Romania.

Potrivit unei informări publicată de Asociația Telefonul Copilului, anul trecut, la numărul 116 111 s-au înregistrat 4.565 situații de abuz asupra copiilor, abuz de tip bullying, violență în familie și discriminare. Comparativ cu anul 2015, creșterea numărului cazurilor de abuz asupra copiilor este de 45,24%. Forma de abuz preponderent întâlnită în cazuistica Asociației Telefonul Copilului este agresiunea fizică, prezentă în 1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe față de anul 2015.

Pe lângă cazurile de abuz, cei care au apelat Telefonul Copilului au semnalat probleme după cum urmează:

  • nevoia de comunicare cu privire la exprimarea propriilor gânduri, temeri, sentimente legate de familie în procentaj de 32,88%;
  • disfuncționalități în familie în procentaj de 19,29%;
  • depresii și tulburări de comportament în procentaj de 4,94%;
  • comportamente neadecvate manifestate prin gânduri/gesturi extreme în procentaj de 3,49%.

Cei mai mulți dintre apelanți, 72,85% (44,29% fete și 28,56% băieți) au manifestat nevoia de suport psiho-emoțional, iar 27,15% dintre părinți sau alți adulți au solicitat consiliere psihologică pentru îmbunătățirea relației copil – părinți.

În 1187 de situații a fost solicitată consilierea juridică, o creștere cu 24,42% față de anul 2015. În 60,57% din situații s-a solicitat consiliere juridică în probleme legate de familie (încredințarea minorului, violența în familie, menținerea legăturilor personale ale copilului cu părintele care nu a obținut încredințarea), în procent de 24,18%, în probleme privind drepturile copilului și în 15,25% din cazuri, consilierea juridică a fost solicitată cu privire la alocații/prestații sociale.

În total, anul trecut, la 116 111 s-au înregistrat 88.986 apeluri, în care au fost sesizate, pe lângă abuzurile asupra copiilor și toate celelalte aspecte menționate anterior. Dintre acestea, 10.356 reprezintă cazuri care au necesitat intervenție și monitorizarea de lungă durată a specialiștilor Asociației Telefonul Copilului, în colaborare cu reprezentanții instituțiilor abilitate la nivel local. Numărul total al cazurilor sesizate la 116 111 în anul 2016 a înregistrat o creștere cu 33,71% față de anul precedent.

Asociația Telefonul Copilului funcționează de 15 ani și are experiență în domeniul protecției drepturilor copilului și ale familiei. Asociația este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional, 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00. Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la numărul 116 111, linie oferită gratuit.

M. MEILĂ